دانشمند اول جهان اسلام

نگران کاهش حرکت پرشتاب علمی ایران در سال آینده هستیم.

پرفسور فریدون عزیزی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ضمن بیان آمار دقیق علمی در جمع مجلات علوم پزشکی کشور بیان نمودند که “شواهد دو ساله اخیر نشان میدهد که حرکت علمی ایران در دو سال اخیر کاهش داشته است”.

نویسنده: دکتر سیدمحمد میری مدیر عامل، انتشارات کوثر
نویسنده:
دکتر سیدمحمد میری
مدیر عامل،
انتشارات کوثر

وی بیان نمود که “درسال ۲۰۱۳ رتبه تولیدات علمی ایران در ISI از ۱۸ به ۲۰ تنزل یافته و در پایگاه Scopus نیز به ۱۷ کاهش یافته است. با توجه به اطلاعات به روز پیش بینی میشود تا انتهای سال تعداد مقالان در ISI به ۲۲۷۶۰ مقاله برسد که نسبت به سال قبل (۲۹۰۸۶ مقاله) کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی در اظهارات خود به بیان عوامل موثر در این کاهش پرداخته و لزوم دفت و بررسی دقیق آنها را ازوظایف ملی برشمردند. از جمله راهکارهای ایشان برای جلوگیری از کاهش حرکت علمی نهادینه کردن پژوهش در مدارس، تشکیل یک متولی واحد در امر پژوهش کشور، افزایش اعتبارات پژوهشی و عدم اختصاص اعتبارات به سایر موارد از جمله حقوق پرسنلی و تامین سهم واقعی پژوهش از بودجه سالانه کشور دانست.

IMG_4151

IMG_4158

IMG_4168

در انتهای صحبتهای ایشان صمن بیان اینکه در سال جاری تنها ۶ مجله کشور افزایش IF را نسبت به سال ۲۰۱۲ تجربه نمودند؛ از رشد منفی IF در بسیاری از مجلات ایرانی ابراز نگرانی جدی نمودند.

برای دریافت اسلایدهای ایشان اینجا را کلیک کنید.

7 Comments

  1. البته ما نه تنها نباید رتبه قبلی کشور را حفظ میکردیم بلکه به دلیل افزایش تعداد محققین و افزایش تجربه محققین جوان در نوشتن و چاپ مقاله ارتقاء رتبه هم می یافتیم. به نظر من مسائل دیگری که سبب افت روند پژوهش در کشور شده را چنین بر شمرد: ۱- تحریم اقتصادی، افزایش هزینه چاپ مقالات انگلیسی و افزایش قیمت ارز که سبب شده تا نویسندگان مقاله نتوانند همانند گذشته در مجلات معتبر مقالات خود را به چاپ برسانند. ۲-پژوهش یک امر پویا و خلاقی است و نمی توان مدیران بی انگیزه و غیر محقق را در این گونه منصب گمارد که سبب بی انگیزگی در محققین واقعی می شود. بخش زیادی از مدیریت پژوهش در کشور در اختیار این افراد است. برای افزایش تولید علم در کشور چند راه حل پیشنهاد می شود:۱-جذب محققین واقعی در مراکز علمی و توانمندسازی آنها. صرف داشتن یک مدرک پی اچ دی کفایت نمی کند چرا که ساده ترین کار علمی است. امروزه جذب عضو هیئت علمی برای تدریس چند واحد درسی صورت میگیرد که با توجه به وسایل کمک آموزشی هر فردی با توانمندی اندکی از پس آن بر می اید.۳- پژوهش بر اساس تولید علم تعریف شود و هزینه پژوهشی هر طرح تحقیقاتی به ازاء چاپ مقاله تعریف شود.

  2. به نام خدا

    با سلام
    من امیدوارم رییس جدید بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور با انگیزه جدی به دنبال اولویت دادن به تحقیق و تحقیق و تحقیق باشد. نگوید که حتما دنبال تحقیق کاربردی هستیم. چون این تحقیق شاید ۱۰% کل تحقیقات باشد. محققین را محدود به نظر خود نکند. به اساتید محقق اعتماد نمایید. من از ریاست محترم جمهور و از وزیر محترم بهداشت هم می خواهم به اساتید محقق اعتماد کنید. یک استاد برجسته علوم پایه یک عمر تحقیق پایه در مرزهای علم کرده است. من محقق کم تجربه که شاگرد این عزیزان هستم هرگز نمی توانم در جهت گیری کلی ایشان و دادن رهنمود به اساتید راه هموار قبلی ایشان را خراب کنم بدون آنکه زیرساخت ها برای راهی ناشناخته و اختراعات و غیره هنوز آماده نمی باشد. باز هم خواهش می کنم به اساتید اعتماد کنید و برای محققین بزرگ رهنمود ندهید.
    شاگرد کوچک همه شما عزیزان
    دوستتان دارم واز شما بیشتر حقیقت را دوست دارم.
    امیدوارم همه با هم و با عشق بتوانیم در دوره مسئولیت خود ذره ای راه را هموار کنیم. اگر از توصیه ای رنجیدیدم که نباید برنجیم دنبال شناسایی و ضربه زدن به ادم های دلسوز نباشیم.

  3. فردی باید رییس پژوهشکده علمی شود که از لحاظ تولید علم در سطح معنی داری نسبت به همکارانش قرار داشته باشد. در رابطه با جذب اعضای هیت علمی ما هنوز روی امتحانات بدون شاخص مانور می دهیم. مثلا نخبه را کسی می دانیم که در کنکور رتبه آورده است و یا در بورد تخصصی پزشکی رتبه آورده است در صورتی که دانش این دوستان بر اساس محفوظات است. معیار باید تولید علم و انتشار مقاله در مجلات معتبر و صنعتی کردن پروژه باشد.متاسفانه بعضی از همکاران رییس مرکز تحقیقات شده اند و هر محققی که مقاله می خواهد منتشر کند بایستی اسم این رییس را در مقاله بیاورد.

  4. با این همه گیرهای الکی تحت عنوان داده سازی و جعل مقاله، تخریب و توهین به پژوهشگران، عدم ارایه بودجه تحقیقاتی مناسب، عدم جذب افراد خلاق و علمی در دانشگاه ها، و از همه مهم تر اخیراً تلاش بی جهت در راستای تبدیل پژوهشگران به دلال تحت عنوان تجاری سازی بأید فاتحه تولیدات علمی کشور را خورد. بنده در عرض ۴ سال ۵٠ مقاله علمی منتشر کردم و از درامد خودم مایه گذاشتم، به نظرم فقط وقت خود را تلف کردم. علاوه بر اینکه جایی استخدام نشدم به عنوان هیأت علمی، با انواع تهمت ها مواجه شدم. بنده دو سال است که پس از فارغ التحصیلی از جیب می خورم و به خاطر نوشتن، چاپ و پیگیری مقاله هام خانه نشین شده ام. احتمالا این کار را رها می کنم یا به امریکا مهاجرت می کنم. مگر بی کارم با یه مشت بی سواد دهن به دهن بگذارم. ضمنا میانگین ایمپکت مقالات من ۴ هست و همه ان ها هم یا مروری یا original research هست. واقعا برای مسؤولین متاسفم که با ما اینگونه رفتار می کنند. کار پژوهشگر تولید علم است و حق زندگی دارد. ان ٣٧٠٠ بورسیه را اخراج کنید و ما را در جایگاهی که شایسته ایم قرار دهید و لطف کنید از ما دلال و فروشنده نسازید. کار ما تولید علم است و نه فروشندگی. به هر حال می دانم که این نظر منتشر نمی شود ولی خوب درد دلم را گفتم.

  5. ان ۳۰۰۰ نفر بورسیه که برگردند با ان نخبگی که دارند حرکت علمی شتابی وصف ناپذیر به خود خواهد گرفت. منتظر باشید نمودار رشد مقالات در سالهای اتی با عضویت این افراد با هوش در کادر هیات علمی دانشگاهها عمودی خواهد شد!!!!!!

  6. افزایش تعداد مجلات لیست سیاه؛ هدایت به سمت کیفی سازی؛ کاهش عطش و انگیزه برای داشتن تعداد مقالات بیشتر و بی کیفیت؛ تغییر شیوه پذیرش دکتری؛ افزایش قیمت ارز؛ عدم حمایت از پژوهشگران؛ مواج بودن تمامی جریان ها و نیز به تبع آن کاهش موج مقاله نویسی و مقاله سازی و … ؛ کاهش اعتبارات پژوهشی؛ از جمله عوامل کاهش شتاب است.
    ذکر این جمله که نمودار این گونه تغییرات براساس نمودار مدل شتاب منفی است یعنی این که نخست شیب زیاد و سپس کاهش شیب قابل پیش بینی است. بنابر این زمانی بایداز کاهش تعداد مقالات ناراحت و نگران باشیم که کیفیت نیز کاهش یابد.
    چرا که حاصل نسبت تعداد مقالات با کیفیت به تعداد کل مقالات از اهمیت زیادی برخوردار است.

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*